Jak dobrze przygotować warsztaty rzemieślnicze, dostępne dla każdego /Poznań/
Jak dobrze przygotować warsztaty rzemieślnicze, dostępne dla każdego – to temat spotkania w Poznaniu, do którego zaprosiło nas Miasto Poznań.
Dwudniowe szkolenie, warsztaty rzemieślnicze
Dwudniowe szkolenie: Jak dobrze przygotować i prowadzić zajęcia rzemieślnicze, dostępne dla wszystkich — odbyło się w Miasto Poznań, Zaułek Rzemiosła
nas Miasto Poznań.
Wzięły w nim udział osoby ze świata rzemiosła, rękodzieła, instytucji kultury, a także przedsiębiorczości i małych działalności. Krótko mówiąc – było to spotkanie praktyków!
Co zawierało szkolenie?
Przedstawiłyśmy nasze odpowiedzi i koncepcje edukacyjne, wypracowane przez lata, ale też wymieniłyśmy się doświadczeniami i praktykami i praktyczkami, rzemieślnikami, instruktorkami rękodzieła, aktywnie działającymi pracowniczkami sektora kultury.
Hermetyczność w tradycyjnym rzemiośle, a dobre praktyki Serfenty. Zasady organizacji warsztatów rzemieślniczych wg. Modelu Rewitalizacji Rzemiosła
Jak przygotować program krótkich zajęć, tak by nie zatracić w nim sedna, tradycji i przekazu rzemieślniczego?
Praktyczne wskazówki do przygotowania i prowadzenia, a także sprzedaży zajęć opartych na rzemiośle i szerzej, dziedzictwie
Jak pogodzić szybko biegnący świat codzienny i tradycyjny świat, który jest SLOW?
Jakich narzędzi design thinking użyć, żeby dobrze przygotować swoje zajęcia?
Jak zadbać o integracyjny aspekt na warsztatach rzemieślniczych?
Jak wygląda formalna i pozaformalna edukacja rzemieślicza w Polsce i jakie to ma skutki? (tak tak Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego, wspominałyśmy o Was!)
Jak mądrze odpowiadać na potrzeby odbiorców, klientów?
Pierwszy dzień to była teoria – wykłady i praca ćwiczeniowa, w drugim dniu prezentowałyśmy teorię w praktyce. Jako przykładem posłużyłyśmy się tu oczywiście rzemiosłem plecionkarskim, które jest naszą specjalnością. Rzemiosło i przedsiębiorczość – to idzie w parze!
Jakie wątki poruszaliśmy?
– Jak uprościć proces dydaktyczny, by ułatwić pracę sobie i uczestnikom zajęć, ale zachować sedno przekazu rzemiosła i wartości dziedzictwa kultury.
– Praktyczne wskazówki jak przygotować dobre zajęcia rzemieślnicze dla osób, które mają styczność z rzemiosłem po raz pierwszy. Na co zwrócić uwagę przygotowując zajęcia.
– Wskazówki do przygotowania scenariusza zajęć i procesu dydaktycznego w warsztatach rzemieślniczych dla dzieci i dla dorosłych.
– Kluczowe elementy Modelu Rewitalizacji Rzemiosła Stowarzyszenia Serfenta.
– Jak dobrze zrozumieć różne potrzeby uczestników warsztatów i jak na nie odpowiadać, jak obietnice i oczekiwana wpływają na nasz efekt końcowy.
– Jak skutecznie promować warsztaty rzemieślnicze, wykorzystując storytelling.
– Aspekty kulturowe i wychowawcze w przygotowaniu zajęć z młodzieżą.
-Persony i storytelling – jak dopasować ofertę do konkretnych odbiorców? Praca z personami – kto jest odbiorcą naszych usług i jak to wpływa na to, co robimy? Jak określić persony naszych warsztatów i usług, jak je poznać, jak z nimi pracować, i jak odpowiadać na ich potrzeby (elementy design thinking).
Zaułek rzemiosła
Miasto Poznań w swoim programie Zaułku Rzemiosła podchodzi pioniersko do współpracy z rzemieślnikami. Brawo, podziwiamy i cieszymy się, że jesteśmy tego częścią, za co dziękujemy
Cieszymy się z pozytywnych opinii, które do nas spływają – że było konkretnie, wartościowo i przydatnie!
Zamów szkolenie dla Twoich odbiorców
Naszą wiedzą możemy się podzielić też z Twoimi odbiorcami, możesz zamówić takie szkolenie dla Twojego miasta, instytucji, odbiorców. Chętnie powtórzymy je dla Was! Aby poznać ofertę i porozmawiać o tym, czego potrzebujesz, pisz do nas na biuro@serfenta.pl

#serfenta #zaulekrzemiosla#poznań#rzemioslo#rekodzieło#europanostra#polskierękodzieło#instruktorka#warsztaty
WARSZTATY RZEMIEŚLNICZE – DLA KOGO SĄ TE WSKAZÓWKI?
Dla kogo przeznaczone jest to szkolenie?- dla rzemieślników, rzemieślniczek i instruktorów/ek rzemiosła prowadzących zajęcia praktyczne, którzy chcieliby lepiej przygotowywać swoje zajęcia i odpowiadać na potrzeby swoich odbiorców.
– dla rzemieślników i rzemieślniczek, którzy chcą poszerzyć swoją ofertę o zajęcia dydaktyczne.
– dla osób, które chcą łączyć tradycję z nowoczesnym podejściem dydaktycznym.
– dla pracowniczek i pracowników instytucji kultury, oświaty, animatorów.
– dla osób zainteresowanych tematem rzemiosła.

PROWADZĄCE – O NAS
Prowadzące:Paulina Adamska – ekspertka w zakresie plecionkarstwa, doświadczona instruktorka rzemiosła, przeprowadziła setki warsztatów plecionkarskich dla dzieci, dorosłych i seniorów. Absolwentka Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego, a także magistra pedagogiki (Uniwersytet M.Kopernika w Toruniu). Praktykowała u tradycyjnych mistrzów plecionkarstwa, od lat przetwarza wiedzę zdobywaną w tradycyjny sposób i proponuje nowe rozwiązania. Zarządza Stowarzyszeniem Serfenta, które od 17 lat prowadzi, łącząc tradycyjne rzemiosło z ludzkimi potrzebami i z biznesem. Specjalistka w zakresie kontaktów zagranicznych i sprzedaży rzemiosła w Polsce i za granicą. Antropolożka, rozpoczynała od badań rzemiosła plecionkarskiego w Polsce, teraz reprezentuje niematerialne dziedzictwo kultury w ramach UNESCO i na całym świecie.
Łucja Cieślar – współtworzy i współzarządza Serfentą, która od 17 lat pracuje na styku dziedzictwa kultury i rzemiosła i rynku. Jest współautorką modelu biznesowego „Innovation Model of Craft Revitalisation”, którego celem jest utrzymanie ciągłości umiejętności rzemieślniczych, ich uwspółcześnianie oraz – co najważniejsze – urynkowianie. Praktykowała u tradycyjnych mistrzów rzemiosła, następnie przetwarzała zdobyte doświadczenia tworząc model biznesowy, obecnie sama prowadzi zajęcia wg. autorskiego i nowoczesnego programu Serfenty.
Stowarzyszenie Serfenta od 17 lat działa w zakresie nowoczesnego i biznesowego podejścia do pracy z rzemiosłem plecionkarskim. Tworzące organizację ekspertki, Paulina Adamska i Łucja Cieślar zaprojektowały (wspólnie z doradczynią biznesową Urszulą Szwed) autorski Model Biznesowy „Innowacyjny Model Rewitalizacji Rzemiosła”, dzięki któremu zarabiają na swoje działania. Udostępniają, upowszechniają i zarządzają wiedzą o dziedzictwie kultury. Organizują warsztaty i wydarzenia merytoryczne, prowadzą wykłady o styku antropologii kulturowej, rzemiosła i rynku; umożliwiają doświadczenie rzemiosła każdemu. Uczą tych, którzy przekazują wiedzę i umiejętności innym. Serfenta to jedna z trzech polskich organizacji akredytowanych przez UNESCO. Otrzymała nagrodę EUROPA NOSTRA 2024 w kategorii edukacja, która jest nazywana Oskarem dziedzictwa kultury. Zdobyła międzynarodową nagrodę w Korei Południowej JIAPICH 2022 za promocję niematerialnego dziedzictwa kultury z silnym fokusem na zrównoważony biznes. Znalazła się też w finale nagrody New European Bauhaus 2023 z projektem „Innovation Model of Craft Revitalisation”.
Organizatorzy:
Zaułek Rzemiosła, Stowarzyszenie Serfenta
Szkolenie było dofinansowane ze środków budżetowych Urzędu Miasta Poznania.