fbpx

Viva Basket! – Dlaczego wyplatamy? Publikacja

Publikacja „Dlaczego wyplatamy?” powstała z potrzeby znalezienia odpowiedzi na pytanie: Skąd w nas potrzeba twórczego używania własnych rąk? O odpowiedź na to pytanie, jak też przedstawienie aktualnej i przyszłej sytuacji tego rzemiosła oraz indywidualnych motywacji, poprosiliśmy osoby ze świata kultury, sztuki i nauki, praktyków związanych z wiodącym tematem. Wszystkich zapytaliśmy o to samo: Jaka jest aktualna sytuacja plecionkarstwa w twoim kraju? Jaką rolę będzie pełniło według ciebie wyplatanie w przyszłości? Co znaczy plecionkarstwo dla ciebie? Dlaczego wyplatasz?

Publikacja bazuje na dotychczasowych doświadczeniach Stowarzyszenia Serfenta opartych na 5-letnich badaniach terenowych plecionkarstwa. Na przestrzeni lat obserwujemy rosnące zainteresowanie w tym temacie. Coraz więcej osób chce zdobyć rękodzielnicze umiejętności by móc samodzielnie tworzyć, a plecionkarstwo daje takie możliwości.

Publikacja została wzbogacona personalnymi historiami autorów, a całość jest ilustrowana zdjęciami z projektu „Niech żyje kosz!”. Takie podejście umożliwiło nam stworzenie propozycji współczesnej koncepcji antropologicznego rozumienia plecionkarstwa. To rzemiosło, które żyje, przez co nieustannie się zmienia. Dziś już nie wyplatamy dlatego, że musimy, ale dlatego, że chcemy. Obserwujemy przemiany cywilizacyjne, które oczywiście dotyczą również tradycyjnych zawodów. To między innymi poluźnione czy wręcz zerwane więzy tradycji narzucającej pewien porządek, to również otwartość na zmianę, możliwość podróżowania nawet do najbardziej odległych miejsc, wreszcie przenikanie się kultur i szeroko rozumiana dostępność. Wszystko to pozwala nam swobodnie poruszać się w obszarze plecionkarstwa, a przymus trzymania się utartych wzorów czy technik został zastąpiony przez możliwość wyboru. Poza tym w pracy naszych rąk dziś odnajdujemy dodatkowe wartości, które płyną z przyjemności tworzenia.

Publikacja jest częścią projektu „Niech żyje kosz! Plecionkarstwo jako żywa tradycja w kontekście Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego” prowadzonego przez Stowarzyszenie Serfenta oraz dwie norweskie instytucje – Søre Skogen oraz Sunnhordland Museum.

 

Udostępnij:

Podobne wpisy

Wrześniowe warsztaty

Wrześniowe warsztaty plecionkarskie – Serfencki rozkład jazdy warsztatowej…

Wrześniowe warsztaty plecionkarskie – Serfencki rozkład jazdy warsztatowej na wrzesień: Co, gdzie, kiedy – warsztaty…